Pět videí křišťálových kapel

Je pozoruhodné, že stejně jako slovo „perutě“, napěchované do každého českého rádoby lyrického textu, je slovo Crystal tolik oblíbené při vymýšlení názvu kapely. Dnes se tedy vydáme do křišťálového světa pěti současných skupin.

Název této dvojice neodkazuje ke staré stejnojmenné videohře, ale ke křišťálovým zámkům, ve kterých bydlí pohádková postava od Matella She-Ra. Vznikla před pěti lety, kdy hudební producent a expert na ždímání agresivity z elektronických zvuků Ethat Kath poznal Alice Glass, tehdy jako zpěvačku v punkové kapele. Kath měl již v zásobě desítky instrumentálních dem, Alice do několika z nich zkusmo nazpívala či nakřičela vokál a vznikl z toho singl Alice Practice, který se vyprodal během tří dnů.

Poté vydali předělanou verzi skladby Crimewave od jejich oblíbenců HEALTH a další singly, které se sešly na eponymním debutovém albu. Ještě více než album ale fanoušky baví živá vystoupení, která jsou akční nejen díky občasnému používání masek, ale zejména vitalitou a elánem Alice Glass. Nedávno vydali druhé, popovější album, také s názvem Crystal Castles a epilepticky zběsilý singl Doe Deer. Samo album navazuje na předchozí, místy drsnou a nervní, přesto melancholickou desku, plnou skřípavých elektronických a 8-bit zvuků. Těžko říct, nakolik jejich kontroverznímu úspěchu pomáhá stylová image a nakolik hype, ale takto nakažlivá melancholie, popřípadě frustrace, se v taneční hudbě nevidí tak často.

Tato pětice pochází přímo z Long Beach v Kalifornii a slunce i moře se v jejich hudbě odráží jako světlo od hladiny. Stačí jim jen jedna až dvě kytary, klávesy a baskytara, zato spousta bicích a jemné vícehlasé vokály s expresivním hlavním zpěvem. S jejich prvním EP z roku 2008 jim pomáhal Isaiah „Ikey“ Owens – spolupracovník Mars Volta.

Crystal Antlers pilně koncertovali a nahrávali, až jim loni v létě vyšel debut Tentacles na labelu Touch & Go, který vydává např. Enon či TV on the Radio. Debutu se dostalo pochvaly v hudebních médiích, na významném hudebním serveru Pitchfork se objevil v Best New Music a v recenzi obdržel osm a půl bodu. Od té doby koncertují, o novém materiálu zatím nemluvili. Crystal Antlers také zavčasu zachytila platforma Bohemian Like You a hned v srpnu, krátce po vydání debutového alba, je zavolala do pražského klubu 007. Jejich indie pop říznutý folkem, punkem i psychedelií si získává stále více příznivců.

Další kapela, kterou má Pitchfork rád. A nejen on. Crystal Stilts totiž umějí dělat věci tak, že vypadají velice jednoduše, přestože propracovat se k nim vůbec jednoduché není. První singl vydali v roce 2005, aktivita rostla až roce 2008 respektive 2009, kdy vydali kromě dalších singlů i pár EPček. Také vydali svou první desku Alight if Light, které kraluje lehká, rozvrzaná verze garage popu s těmi nejzákladnějšími nástroji kytarové kapely.

Jsou zde cítit Joy Division, ale také rockabilly. Zkrátka veselá hudba s temným podtónem. Kdo si stěžuje, že nerozumí textům, ať si přečte Baudelaira, protože Brad si vůči němu při psaní textů vyvinul obsesi.

Lazer Crystal je v této pětici největší benjamínek – debutové album MCMLXXX jim vyšlo až letos na vydavatelství Thrill Jockey a předcházely mu dva sedmipalcové vinyly, nejstarší z roku 2008. Ovšem zdání klame, dva ze tří členů pochází z již ostřílené indie elektronické bandy Mahjongg. Již název desky odpovídá stylovému zaměření Lazer Crystal – struktury i melodie skladeb se podobají osmdesátých létům.

Narozdíl od Mahjongg se nebojí tanečnějších rytmů ani experimentování s robotím hlasem a syntezátorovými a elektronickými zvuky, které se občas vzdáleně podobají Danu Deaconovi. Občas v hudbě překvapí něco nepatřičného, jako například něžná kytarová vybrnkávačka, která v hutných syntetických mlhovinách působí jako táborák na technoparty. Lazer Crystal ovšem stejně nečekaně zablýskne laserovými paprsky, přepne na rychlost Warp 5 a zasviští vesmírem.

Tito dva hudebníci zde dnes působí jako veteráni – začali spolupracovat v Los Angeles již v roce 1993, kdy Ken Jordan naučil Djingu Scotta Kirklanda. Následovalo založení společného projektu, jehož název odkazuje i na taneční drogu metamfetamin, jejíž přezdívka je mimo jiné crystal meth. Hned se spolu přestěhovali do společného domu v Kalifornii, kde si zřídili studio The Bomb Shelter neboli atomový kryt.

Jejich syntezátorová, taneční hudba, vycházející z mnoha vlivů a příznačná zejména syntezátorem Clavia Nord Lead, začala vzbuzovat pozornost a jejich album Vegas z roku 1997 se stalo platinovým. Další alba Tweekend z roku 2001 a Legion of Boom, vydané o dva roky později, už takový úspěch neměla, stále se ale umísťovala vysoko v hitparádách a spolupracovalo na nich mnoho umělců, včetně Toma Morella z Rage Against the Machine nebo Tahzel z The Roots. Také vysílali rádiový pořad Community Service, ze kterého vzešlo stejnojmenné album remixů kapel jako P.O.D. či Garbage. Poté si postavili nové studio Crystalwerks, kde natočili poslední desku Divided By Night, která vyšla loni.

/Vyšlo v DR/

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s